Me saatiin verkkoviestinnän tunnilta tehtäväksi selvittää mitä on verkkoviestintä, sosiaalinen media ja mitä eri palveluita siihen kuuluu. Sen jälkeen piti valita joku ammattiala ja miettiä, miten se voisi hyödyntää verkkoviestintää ja sosiaalista mediaa itsensä ja työnsä mainostamisessa. Me valittiin mun kaverin kanssa ompelija. :)

Elikkä siis verkkoviestintä on tehokas tapa välittää tietoa ja edistää avoimuutta. Se lisää ihmisten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia. Verkkoviestinnällä on monia kanavia, esim. verkkopalvelut, uutispalstat, uutiskirjeet, verkkolehdet ja sähköposti. Yhteisöllistä verkkoviestintää ovat verkon vuorovaikutteiset kanavat kuten blogit, facebook ja twitter.

Ja sosiaalinen media tarkoittaa verkossa tapahtuvaa vuorovaikutusta ihmisten välillä. Sosiaalisessa mediassa ihmiset voi itse ilmaista esim. mielipiteitä ja kokemuksia. Sosiaalisen median palvelut tarjoavat ihmisille kanavan, minkä kautta voi helposti ilmaista tunteitaan ja mielipiteitään.
Sosiaalisen median eri palveluita on esimerkiksi facebook ja twitter.

Miten sitten ompelija voisi hyödyntää verkkoviestintää? Ompelija voisi hyödyntää sitä tekemällä itselleen blogin, jossa kertoo tekemistään vaatteista ja muista käsitöistään. Hän voisi myös liittyä erilaisiin oman alan sivustoihin ja tilata kangasmateriaaleja internetin kautta, koska se on helpompaa ja usein myös edullisempaa. Blogiin ompelija voisi lisätä paljon kuvia tekemistään käsitöistä, joista ihmiset näkisivät kuinka hienoa jälkeä hän on saanut aikaan. Siellä hän voisi mainostaa nettisivujaan, jolla hän myy tuotteitaan. Hän voisi vastata sähköpostiviesteillä asiakkaiden kysymyksiin ja myydä tuotteitaan sitä kautta.